همسة بنات


تشرفنا بزيارتكن لمنتدانا الحبيب تمنى ان تنضموا لاسرة منتدانا المتواضعهـ





همسة بنات

همسة بنات...حيث للابداع عنوان

 
الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 امثال شعبيه ميه ميه

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
sally
مشرفة سابقة
avatar

الاوسمة وسام النوايا الحسنه
انثى
المشاركات : 624
العمر : 25
العمل/الترفيه : النت
المزاج : حزينه
اعلام الدول :
المزاج :
MЧ Ŝмš●: :
تاريخ التسجيل : 18/03/2009
نقاط : 1763

مُساهمةموضوع: امثال شعبيه ميه ميه   الجمعة يونيو 19, 2009 1:40 am

على رأى المثل :

علي ما ينقطع الجريد يفعل الله ما يريد

يضرب للشىء الذى يخشى منه ولكن امام حدوثه و قت طويل

-----------------

أكل ومرعى وقلة صنعى

يضرب للإنسان الخامل الذي لا عمل أو شأن له

---------------


أكل وراحة ونومة في البراحة

يضرب للإنسان العاطل

---------------

أبو زنة يتمنى يدخل الجنة

يضرب لمن يتمنى المستحيل

---------------

أحر ما عندي أبرد ما عنده

يضرب لمن يقابل إنساناً مهتماً بشأن فيقابله ببرود نحو ذلك الشأن

---------------

اطعم الفم تستحي العين

بمعنى إذا أردت أن تكسب إنساناً أحسن إليه

---------------


اسأل مجرب ولا تسأل طبيب

يقصد به أن التجربة أكبر برهان

---------------


اتكل عويس على مويس وضاعت البقرة

يضرب لمن يتكل على غيره فيؤدي إلى عاقبة سؤ أو لتواكل الناس على بعضها مما يؤدي إلى ضياع الأمور

---------------

اجعل لك في كل بلد صديق
أي أن الصداقة ضرورية للغاية

---------------


الأعور على العميان باشا

أي أن من لديه عيب واحد يغطي على من لديه عيوب أكثر

---------------


اخذوهم بالصوت لا يغلبوكم

أي استخدموا كل ما لديكم من أسباب القوة حتى لا تنهزموا

---------------

ان كان حبيبك عسل ملتحسوش كله

يقصد به إذا كان صديقك مخلصاً فلا تضيق عليه أو تستهلكه

---------------

إذا شبع لحمار نهق

يضرب لمن يطال أمر أو يستفيد منه ثم يرفع عقيرته غير مبال

---------------
علي وشك يبان يا مداغ اللبان

يضرب للخلق او الامر لا يمكن اخفاؤه

-------------
زى المراكبية يتخانقوا على الحبل

يضرب لمن يختلفون على الذى لا يستحق.

--------------
زى عجايز الفرح اكل ونقورة

اى ان العجائز فى الافراح ياكلن ثم يتنادرن على ما اكلنه

-------------
* أربط الحمار مطرح ما يقولك صاحبه .

يعنى أعمل اللى مطلوب منك حتى لو غلط

-----------

*اللي مالوش شغله تشغله , يفتح الباب ويقفله

يعنى العاطل ممكن يعمل اى حاجه حتى لو هايفه
-------------

*الدنيا زي الغازية , ترقص لكل واحد شوية

يعنى النهارده مبسوط بكره هتسيبك وتروح لواحد تانى
-------------
*قال الجمل طلع النخلة , قال آدي الجمل و آدي النخلة

يعنى التجربه خير دليل
-------------

*إن أكلت اشبع , و إن ضربت أوجع

يعنى اعمل كل حاجه كما يجب
-------------

*زي نجوم الليل تبرق ولا تنورش

يعنى فيش على مفيش
-------------

* اللي تعرف ديته , اقتله

مش عارف معناه !!:shutup00:
-------------

*مال الكنزي للنزهي

البخيل ربنا بيطلعله اللى يخرب بيته
-------------


*الستات إن حبوك يا ويلك , و إن كرهوك يا ويلك

يعنى تعب بس اللى بيجي من الستات
-------------

*زي بعجر أغا ما فيه الا شنبات

حد يفسر !!!!!!!!
-------------



*إن لقيت بلد تعبد العجل , حش برسيم و اديله

يعنى مش احوالك
-------------

أكل فول و أخرج قفاي عرض و طول و لا آكل كباب ووقفة الديانة ورا الباب

يعنى اصرف على قد اللى معاك ولا تداين
-------------
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
nano scientist
المديرهـ العآآآآمهـ
المديرهـ العآآآآمهـ
avatar



الاوسمة وسام الادارة
انثى
المشاركات : 1409
همسة بنات
العمل/الترفيه : مديرة المنتدى
المزاج : احب المنتدى
اعلام الدول :
المزاج :
MЧ Ŝмš●: :
تاريخ التسجيل : 05/08/2008
نقاط : 2923

مُساهمةموضوع: رد: امثال شعبيه ميه ميه   الجمعة يونيو 19, 2009 5:12 am

ينقل للقسم المناسب

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://hamstbanat.ahlamontada.net
الحلم الضائع
مشرفة سابقة
avatar

الاوسمة وسام التألق
انثى
المشاركات : 130
العمر : 25
العمل/الترفيه : طالبة
المزاج : اسولف
اعلام الدول :
المزاج :
MЧ Ŝмš●: :
تاريخ التسجيل : 05/02/2009
نقاط : 178

مُساهمةموضوع: رد: امثال شعبيه ميه ميه   الأربعاء يوليو 08, 2009 6:31 pm

يسلمواااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
امثال شعبيه ميه ميه
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
همسة بنات :: Oº°‘¨ الصفحة الرئيسية ¨‘°ºO :: Oº°‘¨ منتديات ترفيهية ¨‘°ºO :: •°o.O شقاوة بنات O.o°•-
انتقل الى: